Salsa
Over het ontstaan van salsa zijn er vele verhalen. Salsa zou ontstaan zijn in de jaren 1950... Sommige mensen zeggen dat het ontstaan is in Cuba en anderen zeggen dan weeral van niet. Sommigen zeggen dat de term salsa de eerste maal gebruikt is in Caracas (Venezuela) tijdens een concert. Sommige mensen zeggen dat het te maken had met de politieke probleemjaren in Cuba; maar andere geschiedkundige ontkennen dit en nog anderen zeggen dat salsa ontstaan is in Puerto Rico. Andere latinos ontkennen dit ook weeral omdat salsa een sociaal product is en bestaat uit verschillende muzikale culturen uit de Caraïben d.w.z.: de combinatie van verschillende Afrikaanse ritmes met muziek van de verschillende landen uit de Caraïben. Het is de combinatie van merengue, cumbia, porro, chachacha, son ect. met andere muzikale ritmes en zij samen waren de aanleiding tot bugaloo en dat is de pure essentie van de salsa met o.a. Willie Colon, Daniel Santos (grootste sonero), Celia Cruz, Bobby Capo, Sonora Matancera. Sommige latinos zeggen dat de hoofdstad van salsa Cali (Colombia ) is en daarom komt Cali ook zoveel voor in salsaliedjes. Andere latinos zeggen dat het Havana is.
In de ogen van vele latinos is salsa ontstaan in de Caraïben zonder een specifiek land te vernoemen en wat zeker is dat het zijn ontstaan kent bij de arme mensen,zelfs nu gaan nog veel artiesten naar de armere wijken om inspiratie op te doen en de beste dansers wonen in de arme wijken. En wat ook zeker is, is dat salsa gecommercialiseerd werd in de Verenigde Staten. Salsa is muziek die de Caraïbische essentie combineert met de smaak van zwarte mensen en verwijst naar de liefde tussen blanke en zwarte mensen en de mulatten en al degene die het geluk gehad hebben om geboren te zijn in de prachtige Caraïben omringd door de zee. De latinos hebben er leren dansen op het strand en dankzij de beweging van de golven dansen zij op hun typische ritmische en vibrerende manier. Dit is de algemene opinie van de meeste latinos over het ontstaan van de salsa en vergeet niet dat er zoveel verhalen zijn over salsa maar geen enkele heeft de originele versie kunnen vervangen ---fue en el año 1600 cuando el tirano mando----en dat is voor de salseros de pure expressie van salsa. In Europa en de Verenigde Staten spreken ze dikwijls over verschillende stijlen van salsa(bv. New York style of Los Angeles style) maar voor latinos zijn er slechts 2 stijlen nml. salsa-latina (salsa van de Caraïben zoals je kan zien op de straat) en salsa-ballroom (= de gecommercialiseerde salsa, degene die je meestal in Europa en de Verenigde Staten ziet).
De term salsa werd officieel door een film en in de periode van 1964 en 1970 gebeurde de oprichting van de commerciële en muzikale basis van de record house FANIA. In 1966 begon Fania met het huren van artiesten zoals: Larry Harlow; Boby Valentine en anderen. In 1967 Ray Barreto werd aangeworven, degene die de kettledrum toegevoegd heeft aan de traditionele percussie of bongo en tumbadora en Willie Colon en Hector Lavoe werden ook aangeworven. In het begin van de jaren 1970 werd ook Roberto Roena en Apollo Sound band aangeworven en toen werd ook de saxophone gebruikt.
Wat we de veramerikanisatie (=commercialisering) (USA) van de salsa noemen was nog meer toegenomen in 1973 toen fania de elpee van Fania all stars op de markt bracht produced door Massuci. Hij probeerde om de oorsprong van salsa te veranderen in een 2de film. Hij probeerde salsa te connecteren met de zwarte slaven van de Verenigde Staten. De boodschap was dat salsa ontstaan was in de Verenigde Staten en dat salsa geen connectie had met de Caraïben. Het doel van deze manager was om salsa te verkopen als een Amerikaans product maar dit had niet het gewenste succes omdat iedereen wist dat de roots Afro-Caraïben waren. De gemeenschappen van verschillende grote steden zoals Caracas, Cali; Panama en San Juan stelden dat deze muziek van hun was.
Een van de bekenste liederen waren Mi gente gezongen door Hector Lavoe en Bemba colora gezongen door Celia Cruz met Tito Puente en vanaf dat moment werd Celia Cruz gelauwerd als de koningin van de Fania all stars. Helaas is Celia Cruz overleden en nu is er alleen nog maar de koning van de salsa nml. Oscar D´Leon uit Venezuela. Mensen die de salsa voelen, dansen dit op vele manieren gebaseerd op eigen gevoel en van de eigen omgeving en daarom zijn er zoveel verschillende passen.
Rueda de casino
Rueda de Casino is een groep van danskoppels die in een cirkel dansen met een variëteit van complexe bewegingen, draaien en veelvuldig wisselen van danspartner en het lijkt zo op een choreografie maar technisch gesproken is het geen choreografie. Een persoon is de baas(=dirigent) van de hele groep en hij roept de verschillende namen van figuren en geeft ook de opdracht voor het gelijktijdig wisselen van danspartner in de cirkel. Zo is Rueda ontstaan, Rueda is het Spaans voor wiel (cirkel. Wat ook belangrijk om weten is, is dat er verschillende namen zijn voor dezelfde figuur. Dit is afhankelijk tussen de verschillende groepen en regio´s. Veel Cubanen zeggen ook dat het in Cuba op de straat juist de bedoeling is dat iemand een fout maakt in de kring en dat dit koppel dan de kring moet verlaten om dan uiteindelijk met zo weinig mogelijk personen te eindigen. Maar dit gebeurd alleen om er een beetje fun in te brengen.
De oorsprong van Rueda de casino komt van de koloniale invloeden van Kingdom XIV Luis in Frankrijk Hier waren reeds choreografiën aanwezig die geleid waren door een BASTONERO. Dit genre arriveerde in Cuba door vluchtelingen uit Haïti. Nadien werd dit genre gemixed met andere dansen zoals de Franse quadrille waaruit de Danzón ontstaan is. Eigenlijk was het dus een mengeling van Franse dansen met Afro-Cubaanse dansen.
Rueda de casino verscheen in de jaren 50 in Cuba. In het begin noemde het niet Rueda de casino maar bv. Mania, Casino, De Cubaanse dans in groep volgens de geschiedkundigen; en ze waren gestart door de arme zwarte Cubanen degene die niet welkom waren in de sociale clubs van de stad. Hier zijn er ook vele verhalen sommigen zeggen dat Rueda de casino eerst gedanst werd in het Sport Casino, anderen zeggen in het Casino The Beach, nog anderen zeggen in het Spaans Casino. Maar het gemeenschappelijke doel was om samen te komen met dansers en om dan samen te improviseren en te oefenen en om te dansen in andere clubs zoals THE TROPICAL, GARDENS OF THE TROPICANA AND SECONDARY SCHOOL OF THE HAVANA. Havana was de hoofdstad van het nachtleven en van muziek. Dansers kwamen er samen in de casinos om te dansen op muziek van bv. Benny Moré, Arsenio Rodriguez, Cachao, Enrique Jorrin, Orquesta Aragon, etc. Samen met de emigratie van de Cubanen is deze dans in de Verenigde Staten terecht gekomen en dan vooral in Miami.. In 1970 was Rueda de casino de meest bekende dans in Cuba.The Rueda del oso werd gedanst op muziek van Los Van Van of Juan Formell op de typische plaatsen.